Komandas saliedēšanas spēles

0
37882
komandas saliedēšanas spēles

Astoņas komandas saliedēšanas spēles (team building games), uzdevumi un aktivitātes, kas veicinās kolektīva sadarbību un spēju kopīgi virzīties uz nosprausto mērķi. Tās ir sadalītas divās grupās – vienā uzdevumi ir koncentrēti uz grupas savstarpējās komunikācijas uzlabošanu, otrā – problēmu risināšanu, kopīgi meklējot iespējas mērķa sasniegšanai. Šīs atrakcijas lieliski papildinās jūsu korporatīvo pasākumu!

Komunikācijas un ledus laušanas spēles

Efektīva komunikācija ir fundamentāls labas komandas pamats. Tikai spēja klausīties, spēja saprotami nodot vēstījumu ļauj sasniegt vēlamo mērķi. Šīs komandas saliedēšanas spēles ļaus ne tikai attīstīt komunikācijas spēju, bet noderēs arī kā iesildīšanās citām aktivitātēm.

Meli un divreiz vairāk patiesības

Šī aktivitāte sākas ar to, ka katrs no tās dalībniekiem saņem mazu lapiņu un rakstāmo. Viņu uzdevums uz lapiņas ir uzrakstīt divas patiesības un vienus melus – apgalvojumus par sevi, piemēram, “Es pirms gada uzkāpu Everestā”. Secībai nav nozīmes – var gan sākt ar nepatieso apgalvojumu, gan to rakstīt kā otro, gan kā pēdējo. Tad, kad tas ir paveikts, var sākties atklāta saruna, kur viens otram iet klāt un nolasa visus trīs apgalvojumus par sevi.

Ieskaties – Idejas korporatīvajiem pasākumiem

Piemēram, Jānis pieiet pie Annas un abi uzsāk sarunu. Jānis nolasa savus trīs apgalvojumus, bet Anna – savus. Jānis drīkst uzdot vienu jautājumu par katru no Annas nolasītajiem apgalvojumiem, bet Annas uzdevums ir uz tiem atbildēt, cenšoties darīt visu, lai Jānis nespētu atkost, kurš no apgalvojumiem ir nepatiess. Tāpat Anna uzdod vienu jautājumu par katru no Jāņa nolasītajiem apgalvojumiem. Arī Jānis uz tiem atbild, cenšoties darīt visu, lai noslēpums paliek neatklāts.

Kad visi ar viesiem ir aprunājušies, dzirdējuši apgalvojumus un saņēmuši atbildes uz saviem jautājumiem, aktivitātes dalībnieki apsēžas aplī. Tad katrs no viņiem nolasa savus trīs apgalvojumus, bet pārējie balso, paceļot rokas, kurš, viņuprāt, ir nepatiesais apgalvojums. Kad balsošana par visiem trim apgalvojumiem ir noslēgusies, beidzot ir ļauts atklāt patiesību. Šī aktivitāte ne tikai iedrošina runāt ar ikvienu no saviem kolēģiem, bet arī ļauj viņus iepazīt tuvāk.

Spilgtākie dzīves iespaidi

Lieliska aktivitāte, kas ļauj iepazīt vienam otru krietni personiskākā līmenī. Aktivitātes vadītājs palūdz visiem tās dalībniekiem apsēsties aplī, aizvērt acis un minūti pakavēties atmiņās. Uzdevums ir atsaukt atmiņā, viņuprāt, dzīves skaistākos un spilgtākos mirkļus. Tie var būt mirkļi, kas pavadīti vienatnē, kopā ar draugiem vai ģimeni, tie var būt personiski sasniegumi, elpu aizraujoši piedzīvojumi. Tas var būt jebkāds notikums, kam cilvēks savā dzīvē piešķir patiesu vērtību.

Interesanti: visefektīvākās sarunas ir noturamas, visiem sēžot apļa formā, nevis runājot klasiskā veidā, kad kāds nostājas priekšā un visi sēž viņam iepretim. Kādēļ? Ja runātājs stāv citiem priekšā, viņš burtiski ir nostājies pret citiem (dažādās nozīmēs). Tu neesi ar citiem, bet pret citiem. Mūsu instinkti nereti mūsos rada aizsardzības reakciju, kas izpaužas kā bailes no publiskās runas. Sēžot aplī, mēs esam ar citiem, mēs esam kā vienots organisms. Cilvēki runā daudz brīvāk, viņi jūtas piederīgi. Un tāds jau arī ir team building mērķis.

Pēc tam, kad dalībnieki kādu brīdi ir pakavējušies savās atmiņās, aktivitātes vadītājs viņiem dod jaunu uzdevumu – joprojām neatverot acis, pieņemt lēmumu, kuru mirkli viņi vēlētos izdzīvot atkārtoti, ja līdz pasaules galam būtu atlikušas tikai 30 sekundes. Kad arī šī uzdevuma izpildei ir pagājis mirklis, visi drīkst atvērt acis. Nākamais uzdevums, pa vienam, pastāstīt pārējiem, kas būtu tas, ko viņi visvairāk vēlētos darīt savas dzīves pēdējās 30 sekundēs. Šis uzdevums rada vairākus efektus – pirmkārt, šīs atmiņas mūsos izraisa spēcīgas, pozitīvas emocijas. Pēc acu atvēršanas, zemapziņa tās sasaista ar apkārtējo vidi, šajā gadījumā – mūsu kolēģiem. To sauc par praiminga efektu. Otrkārt, šis uzdevums iemāca mums uzticēties apkārtējiem, kā arī ļauj viņus iepazīt pavisam citā gaismā, ļoti personiskā formā. Tas rada savstarpēju saikni.

Monētu logotips

Katrs no aktivitātes dalībniekiem sagatavo monētas – gan no viņa maka, somas, kabatas vai jebkā cita. Ja kādam monētu nav – viņš tās var aizņemties no kolēģiem. Kad katram monētas ir sagatavotas, spēles vadītājs dod starta signālu. Viņiem tiek dotas trīs minūtes, lai izveidotu savu personīgo logotipu. Tā izveidei drīkst izmantot ne tikai sagatavotās monētas, bet arī citus telpā atrodamos priekšmetus, piemēram, pildspalvas, portatīvos datorus utt. Kad laiks ir beidzies, spēles vadītājs par to paziņo dalībniekiem, kuru uzdevums, vienam pēc otra, ir pastāstīt, kādēļ viņš ir izveidojis tieši šādu, un nevis citādu logotipu, ko simbolizē tā daļas utt.

Ieskaties – Atraktīvi pasākumu vadītāji

Šo uzdevumu var pildīt gan lielas, gan mazas cilvēku grupas. Ja to ir paredzēts uzdot lielākai grupai, tad to ir iespējams sadalīt mazākās komandās (3-6 cilvēki), un viņu uzdevums, tā vietā, lai veidotu savus individuālos logotipus, ir veidot vienu kopīgu, kas raksturotu viņus kā komandu. Šādā situācijā uzdevuma paveikšanai var atvēlēt arī ilgāku laiku, jo paralēli taps stāsts, ko pēc tam pastāstīt citām komandām. Šī aktivitāte māca gan sastrādāties, gan kārtīgāk iepazīt vienam otru.

Klasifikācijas spēle

Šī aktivitāte var būt gan īsā versijā kā ledus laušanas spēle, gan garāka kā stratēģisks uzdevums. Mēs apskatīsim īso versiju. Visi spēles dalībnieki tiek sadalīti divās lielās grupās. Katrai no šīm grupām noteiktā laikā ir jāspēj klasificēt tās dalībniekus apakškategorijās. Izklausās sarežģīti, bet šeit būs piemērs – dalībnieki ir sadalīti divās lielās grupās (komandās) un ir dots uzdevums klasificēties divās apakškategorijās. Viena no komandām uzsāk sarunas, lai saprastu, kas viņus savstarpēji vieno un atšķir. Komanda minūtes laikā nonāk pie slēdziena, ka puse no viņiem ir cīruļi (cilvēki, kas mīl agri celties, jūtas enerģiski rīta stundās), bet otra puse – pūces (cilvēki, kas vēlu iet gulēt, un kam enerģijas un radošais pieplūdums ir novēlojams vakara stundās).

komandas saliedēšanas uzdevumi

Viņi varētu klasificēties arī pēc, piemēram, hobijiem, ēšanas paradumiem utt. Viens no iespējamajiem aktivitātes noteikumiem – ir jābūt vienmērīgam sadalījumam. Piemēram, ja komandā ir seši dalībnieki, un ir dots uzdevums klasificēties pēc trīs apakšgrupām, tad diviem dalībniekiem ir jābūt, piemēram, basketbola , diviem futbola un diviem hokeja faniem. Šīs aktivitātes mērķis ir veicināt savstarpējo komunikāciju, spēju atrast vienojošas līdzības, kā arī izpratni, ka ikvienā komandā ir cilvēki ar dažādām interesēm un paradumiem utt. Taču tas netraucē sadarboties un uzvarēt. Uzdevuma izpildes laiks – trīs minūtes. Uzvar tā komanda, kura pirmā tiek galā ar uzdevumu. Ir iespēja taisīt vairākus raundus.

Problēmu risināšanas spēles

Ikviena komanda, pieredzējusi vai nesen izveidota, savā ikdienā saskaras ar šķēršļiem un pretestību ceļā uz mērķu sasniegšanu. Šīs aktivitātes iemācīs komandu savstarpēji sadarboties, kopīgi rodot radošus risinājumus problēmu novēršanai, bruģējot ceļu un sasniegumiem.

Attēlu fragmenti mūsu rokās

Šai problēmrisināšanas spēlei būs nepieciešams attēls, piemēram, multenes epizode, kas satur daudz mazu detaļu. Šo attēlu ir jāsadala tik daudz mazos, vienādos kvadrātiņos, cik ir spēles dalībnieki. Katrs dalībnieks saņem savu kvadrātiņu, kā arī A3 izmēra lapu. Tiek dots uzdevums – katram uz savas A3 izmēra baltās lapas izveidot kvadrātiņa kopiju, vien piecreiz lielākā izmērā. Tas nozīmē, ka mazā kvadrātiņa malas nedrīkst būt lielākas par 5 centimetriem.

Ir divas opcijas – jau iepriekš sagatavot rakstāmos, marķierus, lineālus un šķēres, vai arī, ja aktivitāte notiek ofisa telpās, ļaut pašiem dalībniekiem atrast visu nepieciešamo, savstarpēji dalīties. Tad, kad visi spēles dalībnieki ir veiksmīgi radījuši sava kvadrātiņa piecreiz lielāko kopiju, viņiem, izmantojot šīs kopijas, uz grīdas ir jāizveido loģisku attēlu. Jo mazāk palīglīdzekļu būs pieejams, jo vairāk dalībnieki būs spiesti meklēt alternatīvus paņēmienus šī uzdevuma veikšanai. Šī aktivitāte arī lieliski nodemonstrē, kā katra cilvēka individuālais veikums iekļaujas kopējo panākumu bildē.

Aklie konstruktori

Ļoti interesanta aktivitāte, kam būs nepieciešama plaša telpa. Tāpat iepriekš būs jāsagatavo koka klucīši, vai, ja tādi nav pieejami, tad citi izejmateriāli, piemēram, fantas skārdenes, šokolādes batoniņi, sērkociņu kastītes utt. Visi aktivitātes dalībnieki tiek sadalīti vairākās mazās komandās, katrā pa trim līdz četriem dalībniekiem. Vienam pēc savas iniciatīvas ir jākļūst par komandas kapteini. Pārējiem ir jāaizsien acis – tā, lai reāli nekas nebūtu redzams. Izejmateriālu komplektus vajadzēs par vienu vairāk nekā ir komandu. Piemēram, ja dalībnieki ir sadalīti piecās komandās, tad vajadzēs sešus izejmateriālu komplektus, kur katrā ir identiski priekšmeti.

team building games

Pēc tam, kad spēles dalībniekiem, izņemot komandas kapteiņus, ir aizsietas acis, aktivitātes vadītājs telpas centrā izveido konstrukciju – izejmateriālu priekšmetu krāvumu. Tas būs konstrukcijas paraugs komandu kapteiņiem, un viņiem būs jāizveido identisku konstrukciju speciāli ierādītā vietā. Ja neskaita paraugkonstrukciju, tad visu pārējo komplektu izejmateriāli haotiskā veidā ir izvietoti pa visu telpu. Komandas kapteinis pats neko būvēt nedrīkst – viņam ar balsi ir jāvada savus aklos komandas biedrus. Viens komandas biedrs drīkst nest un novietot vienu priekšmetu. Kad tas ir izdarīts – ir jāvada nākamo komandas biedru. Tā tik ilgi, kamēr kāda no komandām ir izveidojusi identisku konstrukciju tai, ko telpas centrā izveidoja aktivitātes vadītājs. Šī aktivitāte lieliski pilnveido kapteiņa vadītprasmes, kā arī spēju risināt problēmsituācijas, ātri pieņemt lēmumus.

Olu glābšanas operācija

Šis uzdevums var norisināties telpās, kurās ir gana daudz dažādi priekšmeti – mēbeles, krēsli, kastes utt. Dalībnieki tiek sadalīti divās vai trīs vienāda lieluma komandās. Telpas centrā atrodas galds, uz kura, savukārt, atrodas olas. Olu skaits ir līdzvērtīgs komandu skaitam. Izmantojot telpā vai ēkā atrodamos priekšmetus, olu no galda augšas veselu ir jānogādā līdz zemei.

Tomēr ir jārēķinās ar vairākiem ierobežojumiem. Olu nedrīkst novietot uz priekšmeta, kas tiek nests. Priekšmeti drīkst atrasties tikai uz zemes, vai arī uz citiem priekšmetiem, kas atrodas uz zemes. Ola nevienu brīdi nedrīkst krist no augstuma, kas pārsniedz piecus centimetrus. Olu drīkst pārvietot, izmantojot, piemēram, zīmuli. To nedrīkst bakstīt ar pirkstiem. Par olas novietošanas priekšmetu nedrīkst kalpot cilvēka ķermeņa daļa vai apģērba gabals. Aktivitātes vadītājs novada šo instruktāžu tikai un vienīgi vienam pārstāvim no komandas. Kad tiks dots starta signāls, viņš instruēs savas komandas biedrus, lai kopīgiem spēkiem sasniegtu vēlamo rezultātu – veiksmīgu olas nogādāšanu līdz zemei. Spēles vadītājs vēro, vai komandas nepārkāpj noteikumus. Uzvar tā, kura pirmā veiksmīgi ir sasniegusi rezultātu. Šī aktivitāte attīsta gan vadības spējas, gan savstarpējo komandas komunikāciju, spēju ātri pieņemt lēmumus, radošumu utt.

Uzdevumu inženieri

Šī aktivitāte aizņems vairāk nekā stundu. Aktivitātes dalībnieki tiek sadalīti trīs vienāda lieluma grupās. Tad spēles vadītājs viņus iepazīstina ar problēmu – nav aktivitātes. Katras grupas uzdevums nākamo 30 minūšu laikā, savstarpēji sadarbojoties, būs izdomāt savu komandas saliedēšanas aktivitāti. Pēc 30 minūtēm katra no komandām novada pārējām divām trīs minūšu garu prezentāciju par sevis izdomāto uzdevumu, tā saliedēšanas efektivitāti un procesa unikalitāti. Kad visas trīs prezentācijas ir novadītas – nāk nākamais uzdevums – katrai no komandām ir jāizmēģina viena no pārējo komandu izdomātajām aktivitātēm. Šis process kopumā cilvēkiem māca sastrādāties neierastās situācijās, būt radošiem, plānot laiku un pasniegšanas formātu.